Co přinese Greenway Jizera?
Při krátké cestě z Líšného do Malé Skály jsme několikrát uhýbali jezdcům na kolech, kteří si to mastili svých 50 km v hodině. Nic kolem je nemohlo zastavit. Ani "alibistická" značka v úzkém úseku s příkrým srázem nad řekou "cyklisto sesedni z kola".
Možná taková značka je pro tvůrce nebezpečných úseků dostatečným alibi pro případ odpovědnosti za zdraví a životy. Nicméně oni jsou ti, kteří nesou odpovědnost. Nebo nenesou?
Greenway koncipovaná jako stezka pro všechny, tj. pro cyklisty, pěší (např. i rodiny s dětmi), inlinisty, pejskaře atd. je výjimkou od dosavadního principu oddělovat pěší turistiku a cykloturistiku. Tato vize mnohkde i v Českém ráji našla naplnění a plně se osvědčila.
Pokud by Greenway měla pojmout výše uvedené cílové skupiny, musela by být širší, případně rozdělená do pruhů.
Chování návštěvníků na "Grýnveji" (nezbývá než to takto počešťovat a skloňovat) ukazuje, že málokdo chápe, že osobní svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Že např. venčení vlčáka na volno na veřejném prostranství je proti této svobodě. Chybí informační systém, návštěvní řád a instituce, která by na dodržování pravidel dohlížela.
Sám, jako místní obyvatel, se musím ptát. Co nám to do obcí přineslo a přinese? Jisté je, co to přináší již teď. Ztráta možnosti klidné rekreace podél řeky. Psí a lidské výkaly na přilehlých pozemcích. Zamyslel se někdo nad hygienickými aspekty? Zvýšený pohyb lidí sebou nese i kriminalitu do našich dosud klidných obcí. Chceme to? Bohužel, nikdo se nás na to ani nezeptal.
V masovosti a absenci pravidel se ztratilo i to podstatné - možnost pohodové relaxace v přírodě. Tedy jedna ze základních myšlenek Greenway.
Cestovní ruch (ale dobře dělaný) může přinést ekonomické příležitosti. Není však samospasitelný. Má své externality - což jsou třeba i ty exkrementy od psů na vašem pozemku. Obávám se, že pokud bychom analyzovali přínosy pro místní obyvatele, pohybovali bychom se za současných podmínek v hodně červených číslech.
Nezbývá než doufat, že se to změní.
Aleš Hoření